21 märts 2012

TEDx and Ralph: Mõtleja sünd

Kui kiiresti sa kõnnid? Käisin eelmisel pühapäeval jalutamas (jah!) ja kuna oli palju aega mõtiskella (isegi rohem kui muidu) tajusin, et kui sa käid oma harilikke tänavaid ja teid, kus sa tavaliselt kiirel sammul kulged, aeglasemalt, siis näed keskkonda teisiti, rohkem. Tunned ennastki teisiti. Kõndimise kiirus, tundub, isegi ütleb midagi kõndija kohta. Kas mitte ei ole, et see sinu sõber, kes ka ilma kiirustamise vajaduseta kärmelt kõnnib, on kuidagi enam pinges, enam stressis...? (Võibolla ma kujutan seda lihtsalt ette.) Kõnnime aeglasemalt, tegelikult ei ole ju nii kiire.

Kas sul on kiiks?

Mul on siiani olnud (küll alateadlik, aga ikkagi) veendumus, mille ma siinkohal esmakordselt läbi mõeldult sõnastan.
On olemas üks fundamentaalne Loogika. Ja see Loogika on minu Loogika. Ja kui sina ei toimi vastavalt minu Loogika loogikale, siis sa toimid valesti. Ja ma annan sulle nõu, kuidas olla loogiline või loogilisem. Ja kui sa ei võta mind kuulda, siis sa ei ole loogiline, vaid oled irratsionaalne.
Selline. Aga oota. Äkki. Äkki on sootuks nii, et kui sa vihkad pedesid või armastad heroiini või hääletad Savisaare poolt või sõidad Tallinnast Tartusse läbi Pärnu, siis äkki see on sinu jaoks loogiline, sest sul on Teine Loogika. Sul on oma Loogika, mis on 180 kraadi erinev minu omast. Su jaoks on see sama loogiline kui minu Loogika minu jaoks. Minu loogika lähtub (kui ma nüüd õigesti aru saan) ratsionaalsusest, süstemaatilisusest ja mingil määral tunnetusest. Sinu loogika võib lähtuda hoopis millestki muust. Ma ju ei tea, millest. Aga ma õpin sind tundma ja äkki siis ma saan sust aru. Ja sina minust.

Aga ma otsustasin, et (alles) nüüd, kolmekümneaastasena, tahan ma selle peale rohkem mõelda, sellega rohkem arvestada. Olla vähem egotsentriline, rohkem tolerantne. Piinlik.

Kui sul on kiiks, siis ma armastan sind.

P.S.
Iga-aastane kevad-unisus. De-vitaminoos. Märtsi-eestlase sini-kahvatus. Ära vaata mind.

7 Comments:

Blogger Sulev said...

Jah, me tuleme samast koolist ja mul on ka oma loogika, mis lähtub efektiivsusest ja ratsionaalsusest. Aga ma olen hakanud kahtlema, kas need on ikka need Tõelised Väärtused, millest lähtuda. Olen hakanud arvama, et efektiivsus ega ratsionaalsus ei saa olla eesmärgid omaette.

21 märts, 2012 22:43  
Blogger Siim Rohtla said...

Ma isegi ei arva, et nad oleksid minu puhul eesmärgid omaette. Pigem siis ikka abinõud - nagu sõnad mille abil rääkides ma saan mõtte sinuni tuua või nagu auto mille abil ma saan Tallinnast Tartusse sõita (olgu siis kasvõi läbi Pärnu).

Sulev, mulle väga meeldib, et sa sellest teemast kinni haarasid. Vanasti (oh, ammu), kui me taolistel teemadel omavahel rohkem rääkisime, siis olid eesmärgid ja abinõud kuidagi palju selgepiirilisemad. Jah, loogilisemad. Üldpilt oli ka muidugi piiritletud ja suhteliselt elementaarne. Nüüd on Suur Pilt kole suur, peaaegu hoomamatu. Ja need eesmärgid/abinõud on hägustunud.

21 märts, 2012 23:32  
Blogger Lizzy said...

Mul on kiiks. Ma peatun punase tule taga ka siis, kui ühtegi autot ei tule ja keegi ei näe. Aga kui tuleb keegi, kes siiski punase tulega teed ületab, mõtlen alati, et taevale tänu ei ole minul nii kiire..

22 märts, 2012 00:46  
Blogger Sulev said...

Jah, pilt on suur. Selleks, et selles korratuses kuidagigi toime tulla, on vaja mingi kord luua. Kogu maailma korrastada ei suuda, aga enda ümber on võimalik lokaalselt mingi distsipliin tekitada. See ongi see Loogika.

22 märts, 2012 17:14  
Anonymous Kristjan said...

Tea, kas koolist nii palju sõltubki - pealegi, teie kahe puhul olen täheldanud ka musikaalseid ja kirjanduslikke võimeid :)

Ajaga on kipub nii olema, et ikkagi lihtsalt ei anta seda. Suur õunafirma toob pidevalt uusi tooteid turule ja keskmiselt kahe aasta pärast seadmed enam uuema tehnoloogiaga ei ühildu, tarkvaraarendajad peavad ostma arvutile uue opsüsteemi, sest vanale ei tehta enam arendustarkvara jne. Õunafirmale on see ühest küljest mugav (ei pea toetama vanemaid tooteid), samas tagab aga pideva rahavoo, kuna oskuslikult loodud kuvand (ning kujutelm, et kindlasti on vaja seadme kõige uuemaid funktsioone) tagavad, et tarbijad ostavadki üha uusi tooteid.
Seoses sellega peavad tarkvaraarendajad pidevalt ümber õppima (areng on meeletult kiire, iga paari kuu tagant midagi muutub) ning tarbijad peavad mõtlema, kuskohast saada raha, mille eest seda kõike osta. Ehk aeg kaob...

Hüva, see on tegelikult vist niigi teada.

Aga nii kuradi raske on see aja maha võtmine. Tead küll, et peaks, aga kuidas?

Minu üks lemmikkirjutaja, ministeeriumi peamelioraatorist soode kaitsjaks pöördunud Edgar Kask kirjutab:
"Ometi vahel meeltesegaduse hoos mõtlen: mis juhtuks, kui saaksin veel kaks, no parem juba kolm aastat omil jalul ja autoga piki metsi ja maid ringi liikuda, loodust pildistada, et kõik oleks nii nagu varem. Need elatud aastad möödusid häbemata kiiresti, rehi sai kuidagi rutates ära pekstud, terad aganatest välja tuulatud! Nüüd elaksin hoopis teadlikumalt, mõtlikumalt. Teeksin väikesi peatusi, istuksin kännule või mättale ja vaataksin suuril silmil enda ümber. Ainult vaataksin ja mõtleksin, mõtleksin ja vaataksin - päikesesse. Ma tean, et nüüd pole kiiret kuhugi; kõik, mis teen, teen endale ja kõik, mis näen, on esimene nägemine. Ja mõtleksin: miks ometi pagana pihta jooksin maha oma elu, mis tähendab: mul on kiire! Las olla kiire, kuid vahel peab olema aega mõelda ja mõista; olen elanud valesti. Peab jääma millestki ilma, et aja väärtusest aru saada...

08 aprill, 2012 13:33  
Blogger Lea Jalukse said...

Ma muidu olen nõus. Välja arvatud see, et loogiline pole tegelikult mitte Siimu loogika vaid ikka minu loogika.
Aga (olles isegi kolmkümmend), tundub mulle siiski natuke ebaküps see siiras soov pöörata ringi ja saada teiste inimeste loogikatest paremini aru, isegi kui need on 180 kraadi teistsugused. Leppida, et selliseid loogikaid on, sellest ma saan aru, aga neid mõista, see ajab hulluks. Oma loogika (Siim, luba end parandada ja õigele teele juhtida, eks :D) tuleb ikkagi hästi ihu ligi hoida. Teiste mõistmine on niimoodi lihtsamgi.

29 mai, 2012 23:47  
Blogger Micro Finance said...

Tähelepanu !!!

minu nimi on Mavis Carlos, i esindaja Aiico kindlustus laenu laenuandja äriühing Brasiilias, anname välja laenu 2% huvitatud määra, kui olete huvitatud võtke see e-post: (maviscalos_laen_laenamine@outlook.com) nüüd oma laenu üleandmine kohe. võite meiega ühendust võtta ka selle vandeadvokaat e-post: amaah.credit.offer@gmail.com ka. meie firma on kunagi valmis üle mingi summa teile alates 5000 € kuni 100.000.000 euro mõni teie projekti oleme kunagi valmis krediidi teid periood 1 või 2 nädal tehing.

Attention !!!

my name is Mavis Carlos, i representative of Aiico insurance loan lending company in Brazil, we give out loan at 2% interested rate, if you are interested kindly contact this email:(maviscalos_laen_laenamine@outlook.com)now for your loan transfer immediately. you can also contact us on this barrister email:amaah.credit.offer@gmail.com also. our company are ever ready to transfer any amount to you starting from 5000 euro to 100.000.000 euro for any of your project, we are ever ready to credit you in an period of 1 or 2 week transaction.

25 märts, 2015 22:17  

Postita kommentaar

<< Home